Två och en halv vecka senare finns en plan.

Med en tredje veterinär i bilden blev det fart i rumpan på dem och nu leker även jag veterinär och sticker kanyler i halsen på Greta, som att jag aldrg gjort annat. Ja, vi har äntligen fått lite svar.
 
För att sammanfatta Gretas olika blodprover så visar de:
* Förhöjt levervärde
* Förhöjt muskelvärde
* Låga mineralvärden
* Lågt järn

De är inga katastrofala resultat, i alla fall inget som hon borde bli sjuk av i alla fall, men sjuk är hon i alla fall. Det veterinärerna har bestämt sig för och som jag bara får åka med på är först och främst en pencillinkur på fem dagar, som jag själv sprutar in i halsmuskeln. Jag ska även avmaska henne, samt ge järntillskott. Om två veckor ska det tas nya blodprov och så får vi se vad de visar, förhoppningsvis en förbättring.

Anledingen till att pencillin sätts in är för att ett lågt järnvärde kan tyda på en långvarig infektion i kroppen. Då kroppen, som försvarsmekanism, kapslar in järnet för att missgynna bakterierna. Vi vet inte säkert om det är såhär, men just nu kramar jag tummarna hårt. Det känns som att veterinärerna klamrar efter små halmstrån och jag gör det med dem. Låt det här fungera.
Jag måste få beröma min underbara häst! Trots en lite nervös matte och en ovan hästhållare så skötte Greta sig perfekt när jag gav henne hennes pencillin, Hon stod som ett ljus. Hon ryckte till vid ett tillfälle, men då var det bara att klappa henne på halsen så slappnade hon av igen. Min stjärna.
 

Det var nervöst att sätta kanylen i Gretas hals. Nervöst, men otroligt spännande och fascinerande. Jag trodde inte att det skulle vara så hårt motstånd för att trycka in pencillinet, men det var det. Det bökigaste var dock at få ut pencillinet ur flaskan och in i sprutan, men hej, lagom tills på söndag lär jag nog fått kläm på det, haha.
 
Jag hoppas så innerligt att detta blir en vändning för min älskade, så hon kan få bli frisk, sprudlande och rund igen. Det gör så ont i mig att se hene så tunn, både på fett och muskler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0