Vem gav dig tillåtelse att slå på min häst?

Tänk dig att du kommer till ett nytt ställe, är instängd i ett litet utrymme, skriker och vill ut men är fast där du är. När du väl får komma ut, så stängs du in i en bur, blir nedvärderad, petas på an ev främling och får in en metallsak i munnen. Denna metallsak används, av en totalt främling som inte hälsat, för att bända upp dina käkar. det enda du vill är att komma därifrån och du visar på ett vänligt med ack så tydligt sätt att du inte trivs, men den enda respons du får är slag och hårda ord.
Om du var människa, hade du accepterat denna behandling?
 
Det var just detta Greta fick utstå idag. Hon visade tandläkaren, vänligt med tydligt, att hon inte trivdes med hans sätt att behandla henne. Han klampade in i hennes utrymme, utan att hälsa, började gräva i hennes mun och höll ett hårt grepp runt grimman, När han hade känt färdigt sattes munstegen in och käkarna bändes upp, för inte öppnade Greta frivilligt.
När Greta blev orolig, nervös och oförstående var det inga lugnande ord som användes, utan det var slag med tandraspen och ryck i grimskaftet. Om det fungerade, ja om avseendet var att få en avstängd och apatisk häst. Det gjorde så ont i mig att se och jag ångrar att jag inte sa ifrån.
 
Greta visade med tydliga signaler, så som försök att backa undan, blockera med huvudet och liknande sätt. Inget av detta fungerade, tandläkaren var så inställd på att göra sitt jobb att han inte såg hästen han jobbade med. Det han såg var en tjurig och envis fuxmärr, det jag såg var en stressad och oförstående individ.
 
Det jag inte kan förstå är hur man kan med att stå och slå på någon annas häst. Fine om man gör det på sin egen (eller, egentligen inte men jaa...) men folk ska ge fan i att slå på min häst. Hon är van att få visa sin åsikt, att få vara med och fundera kring det vi gör, att helt enkelt respkteras, att då helt plötsligt bli slagen bara för att hon inte förstår vad som förväntas av henne. Det gör mig så jäkla upprörd!!
 
Min vackra, starka vän. Hon som reser sig som den stjärna hon är, trots att en total främling pucklat på henne.
Jag blir så stolt och lycklig, när jag ser hennes låga brinna och gnistra.

Kommentarer
Postat av: anonym

Kanske tänka sig för innan man kritiserar en person som man kan komma att behöva i framtiden? Att inte säga något till personen direkt så den personen har möjlighet att försvara sitt handlande, utan gå hem och skriva ned sina åsikter i en offentlig blogg, känns helt galet.

Svar: Som tur är finns det fler än en tandläkare här omkring, så just denne kommer jag inte behöva använda mig av igen.Och ja, det kan anses galet och ja, jag anser att jag borde pratat med denne tandläkare där och då, men nej jag gjorde inte det. Då bloggen är för min egen skull och ingen annans, så anser jag mig ha all rätt i världen att skriva ner mina tankar och åsikter om händelsen, i alla fall så länge jag inte hänger ut någon människa.
Ha en fin kväll!
Rebecka Johansson

2014-02-04 @ 16:02:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0