Mina tankar kring Apocalypse.

Har ni tagit er tid att kolla på Apocalypse med Derren Brown? Om ni inte har gjort det, kan det varak lokt att göra det för att hänga med i detta inlägget. Apocalypse finner ni lite längre ner på sidan.

Efter att ha sett Apocalypse satt jag helt förstummad och kunde inte riktigt förstå vad jag sett. Kunde det verkligen vara möjligt att förändra någons värld så totalt? Är det verkligen möjligt att få en människa att tro att världen gått under och att denne människa är en av få överlevande? Är hjärnan verkligen så korkad att den inte inser vad som är sanning och vad som är fejkat?
 
Mina tankar var många och först idag, flera månader senare, börjar jag landa och kunna sätta ord på dem. Uppenbarligen kan vi kontrollera vår hjärna till den yttersta gränsen. Genom att ge den olika typer av information kan vi få den att tro vad som helst, även om det vi visar den verkar osannolikt.
 
Så om vår omgivning påverkar vår hjärna så otroligt mycket, hur kan vi då veta vad som är sanning? Finns det ens någon sanning? Den verklighet vi ser utanfrö vårt fönster, är den verkligen det som är, eller finns det någon anna typ av varande?
 
Jag vet att jag skapar min egen verklighet, min egen sanning. Frågan är, hur mycket låter jag andra påverka min sanning. Det är stort, för stort för att jag ska få ner orden till något vettigt. Låt mig sammanfatta; Apocalypse fick mig att fundera på vad som verkligen är sanning och den fick mig att förstå hur lätt vi verkligen kan påverka vår hjärna.
 
(Bildkälla)
 
Vilka tankar, funderingar och känslor dyker upp hos dig efter att du tittade på Apocalypse?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0