Fina, älskade vän.

Idag hade jag och Greta ett såntdär pass som jag önskar att någon hade smygfilmat! Vi hade roligt, men kom så många steg framåt i utbildningen. Mitt mål med dagens pass var att fokusera på det som stärker Greta, såväl fysiskt som psykiskt och att göra detta genom att jobba på lina.
 
Till att börja med var Greta nedstängd och tyckte det var en dålig idé att lämna kompisarna, men genom lite bus påväg mot träningsplatsen vaknade hon till liv och började skritta på med lite energi i hovarna. En kort bit valde hon även att trava ikapp mig, när jag sprungit i förväg.
 
Väl på volten tänkte jag först busa lite, men istället bjöd Greta mig på fokuserad galopp, där hon tog i för kung och fosterland. Hon ville verkligen visa upp sig och visa hur stark hon börjar bli i kroppen. Hon galopperade samlat, men inte så avslappnat som jag önskat. Bara det faktum att hon gick upp i en lugn och fin galopp, utan att stressa i den, gjorde att mitt hjärta sköd av stolthet. Hela passet gick i denna andan, uppblandat med bus.
 
Greta valde galopp under större delen av passar och galopperade som att det är det enda hon gjort hela hennes liv. För första gången gick hon över i en lång och låg form, där hon längde ut halsen och rullade på i en riktigt avspänd galopp, inte bara i ena varvet, utan i båda. Hon höll ren galopp och hon bar sig själv.
 
När jag fick dagens trav så var tårarna påväg att rinna. Hela kroppen rörde sig i en fin takt, hon trampade under sig för kung och fosterland, samtidigt som halsen var fint välvd och avspänd. Bröstkorgsrotationen fanns där och ja, det såg helt magiskt ut! Hon flöt fram, på ett sätt jag aldrig sett innan. Hon är så vacker när hon visar mig dessa sidor, när styrkan strålar, samtidigt som hon är avslappnad och tillfreds. Jag kommer kunna leva på det här länge!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Moa

Åh, sånna stunder är värt allt! Ett bevis på att hästen också uppskattar det vi gör med dem :)

2013-09-25 @ 19:18:25
URL: http://projektfrihet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0