En känsla överlever bara i en minut, sen måste du ge den näring.

Visste du att en känsla endast kan överleva i en minut, sen måste du ge den näring och energi? Ska känslan klara sig helt på egen hand så kommer den dö efter en minut. Du ger den näring genom att tänka på den, genom att ge den av dina uppmärksamhet. Om du däremot börjar tänka på något helt annat än just den känsla du vill sluta känna, så kommer känslan dö ut av sig själv. Är ni med på hur jag menar?

Låt mig ge ett exempel;
Jag är kissnödig, men orkar inte gå på toa just nu. Tänker jag på att jag är kissnödig, så kommer jag vara det till att jag inte står ut längre och måste på toa. Börjar jag däremot fundera över vad jag och Greta ska hitta på imorgon, vad jag vill äta till kvällsmat, om det går något bra på tv ikväll, vilken musik jag känner för att lyssna på, om jag ska läsa ikväll eller något helt annat oviktigt, så kommer min känsla av kissnödighet att försvinna. Jag slutar ge känslan uppmärksamhet och då försvinner den av sig själv.
 
Nu kanske ni tänker;
Men hallå, jag blir ju kissnödig igen!
Och ja, det kommer du bli. En känsla kommer återvända om och om igen, så länge du låter grundorsaken till känslan vara kvar. Vilket betyder att om jag reser mig och går på toa, så kommer känslan försvinna. På detta vis fungerar alla känslor, t.ex oro, glädje, smärta, sorg, lycka, ömmande muskler, trötthet, stress m.m.

På samma vis som jag kan tänka bort en känsla, kan jag tänka fram en känsla. Genom att tänka på trötthet kommer trötthetskänslan komma till mig. Så mina vänner, kom ihåg hur mycket era tankar styr era känslor. Får du kontroll på tanken, då får du kontroll över dina känslor och dina resultat!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0