BARF, det naturligaste som finns.

Jag har nämnt att jag BARFar katterna, men vad är det egentligen jag gör med dem? Vad äter de för mat, varför äter de denna mat och hur tusan får man tag i maten?!

Vi kan börja med att kolla på namnet BARF, vad betyder det engeltigen?
Biologiskt
Anpassad
Rå
Föda.
Djuret äter alltså den mat som den är född för att äta, den mat som den rent biologiskt är anpassad till att bryta ned. Vilket betyder att en häst äter gräs, en hund äter kött, en katt äter kött, en björn äter fisk osv. Den äter även denna mat rå. Varför? För det är de den är anpassad att göra. För hur många har sett en hund/varg tända en eld och tillaga det nyfångade bytet? Jag har i alla fall aldrig sett det, men sen har ju inte jag studerat vargarna särskillt noga...

Jag ger alltså mina katter rått kött, råa ben och råa inälvor. De får denna mat då de deras kropp är anpassad för att smälta denna typ av föda. De torrfoder som finns att köpa innehåller mestadels spannmål, vilket en katt inte kan bryta ned. Det betyder helt enkelt att majoriteten av den mat man ger till sin katt, senare bajsas ut. Pengarna slängs helt enkelt i sjön, eller var ni nu slänger renset från kattlådan.
 
Jag vill att mina katter ska få den bästa form av mat och jag anser att det är just rått kött. Kissarna älskar det och mår så otroligt bra av det! De är fina i pälsen, är livfulla och mår allmänt bra. Pyzen har gått ner i vikt och Pip är påväg neråt.

Det är otroligt lätt att få tag i BARF-mat. Åk till närmsta matbutik, gå till charkavdelningen och tada, här finns mat i mängder. För det är just helt vanligt kött som katterna (och hundar) får, vanligt kött som köps i matbutiken.
 
 

Det finns vissa saker man bör tänka på när man BARFar sin katt, mer om det kommer i nästa inlägg om just BARF.
 

Kommentarer
Postat av: Evelina Blomqvist

Vadå har du aldrig sett en varg grilla? ;)

2013-09-12 @ 18:56:28
URL: http://epicevelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0