Att finna energi att göra det man gör.

Hotivation, motivation, inspiration. Tre sätt att få dig själv, eller människor i din omgivning, att göra saker på. Antingen hotiverar du, motiverar du eller så inspirerar du. Du kan också hotiveras, motiveras, eller inspireras. Dessa tre ord är grunden till varför vi vill göra det vi gör. Vad är då skillnaden på dessa tre ord? För att kunna ge ett vettigt svar ska ni få en kort förklaring av hur jag ser människan.
 
För mig består människan av två "Jag". Dels det fysiska, alltså kroppen, blodomlopp, hjärtat, hjärnan osv. Sedan finns är det själsliga, alltså själen, känslor, det andliga och liknande. Det finns alltså två delar av oss som kan påverkas, antingen vårt fysiska-jag, eller vårt själsliga-jag. Om ni är med på detta, så ska vi nu gå in på de tre ord jag inledde inlägget med.
 
Hotivation är när något går emot den fria viljan. Det går emot såväl viljan hos ditt själsliga-jag, som viljan hos ditt fysiska-jag. Det du gör, gör du endast för att du måste. Exempel på detta kan vara att gå till jobbet, gå upp när klockan ringer, handla mat m.m. Detta är något som inte kommer hålla i längden. Det kommer aldrig få dig att må bra och vara nöjd.
 
Motivation är när antingen ditt fysiska-jag eller ditt själsliga-jag är med på det som ska göras. Den ena delen av dig tycker att det är en dålig idé, medan den andra tycker att det är en superbra idé. Här kan det vara tidigare erfarenheter som hindrar båda delar av dig att vara med på noterna. Om du motiveras, så kommer det hålla ett tag, ja till och med ganska länge, men det är inte hållbart i evigheter.
 
Inspiration, inspiro. Ditt fysiska-jag och ditt själsliga-jag ligger på samma nivå och är helt med på noterna. Inspireras du så tycker både ditt fysiska-jag, som ditt själsliga-jag att det är en bra idé. Det är här du kommer finna nya idéer, energi och styrka att ta dig igenom det som ligger framför dig och här kommer det bära, aldrig brista.
 
I dagens samhälle förväxlas ofta motivaton och inspiration med varandra, eller anses vara samma sak. Skillnaden mellan dem är liten, men ändå otroligt stor. Den kan vara skillnaden på vinst eller förlust.
 
 
Vet du vad som inspirerar dig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0