Att få modigare djur.

När detta inlägget skrivs är Polly fortfarande en skygg liten kattunge, som ligger och sover på sitt trygga ställe, busar i tysthet och kommer fram när det är matdags. Hon går runt och vill bli kliad på, men vågar inte kommer hela vägen fram. Om detta har hunnit ändras innan inlägget publiceras, det märker vi.

Jag tycker att nu är ett perfekt tillfälle att knåpa ihop ett inlägg om skygga djur, då min tanke är att jobba utifrån samma "modell" oavsett om det är en hund, katt eller häst jag ska umgås med. Dock kommer jag i detta inlägget utgå ifrån Polly, då det är lättare för mig att skriva om jag har en fast punkt att utgå ifrån.
 
Polly är just nu väldigt skygg och inte alls sugen på att låta mig peta på henne. Eller, hon vill men är fortfarande för osäker. Hur går jag då tillväga för att göra henne modigare?
* Först och främst så låter jag henne vara. Vill hon ligga i sitt hörn och spana, så får hon lov att göra det. Hon ska känna sig trygg där hon är och veta att hon får lov att sova ifred.
 
* När hon bjuder upp till en pratstund så tar jag den, med andra ord; om hon börjar jama så pratar jag med henne. Vi för väldigt viktiga diskussioner redan. Vi har än så länge har hunnit diskutera om var man får lov att sova, hur maten smakar samt var man bör vässa klorna.
 
* Jag erbjuder henne att komma till mig, men tvingar henne inte. När hon är ute och går kallar jag på henne och berömmer när hon kommer mot mig, dock sträcker jag mig inte mot henne. det ska vara hennes beslut att komma till mig.
 
* Jag har tålamod. Jag vet sedan tidigare att det är här jag vinner mest, genom att ha tålamod med henne så kommer hon få mogna i sin egen takt och bli tillräckligt trygg i sig själv för att lita på att inget kommer hända.
 
Jag har turen att ha två trygga katter sedan innan. Pyzen och Pip är ju med mig så gott som hela tiden, vilket får Polly att bli mer nyfiken på vem jag är, för vågar de andra så vill hon också våga.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0