Att bli sin egen lyckas smed.

På ungefär ett halvår har otroligt mycket hunnit hända i mitt liv. Den största förändringen har varit min inställning till vardagen. Jag har gått från att tycka att det är pest och pina att göra saker, till att ta mig an diverse uppgifter med nyfikenhet och engagemang. Hur kommer det sig? Hur har jag lyckats vända vardagstristessen och vardagsstressen till något riktigt positivt och roligt?

Här kommer lite korta tips från mig, som jag hoppas kan hjälpa er under framtiden, så även ni får känna den glädje jag känner varje dag.
 
* Engagera dig i det som gör dig glad. Tycker du om att baka, gör det. Älskar du att läsa, läs mer. Njuter du otroligt mycket av att dricka en stor kopp te och lyssna på lugn musik, unna dig då det. Gör något du tycker om, varje dag.
 
* Se glädje i de små sakerna. Ena dagen kan ett glädjeämne vara att du tog det ovanligt lugnt påväg till jobbet, nästa dag kan det vara en fika med en kompis. Tredje dagen kanske glädjeämnet är att riset blev sådär perfekt kokt. Finn dina egna lyckoämnen i det lilla.
 
* Tänk på saker som glädjer dig. För det du tänker på, det attraherar du. Så om du går runt och tänker på sådant som gör dig glad, t.ex lukten av nybakat bröd, ett varmt och skönt bad, en långpromenad med labradorligan, en hästmule i magen eller känslan när det är nystädat, så är det också glädje som kommer komma till dig.
 
* Gör medvetna val. Bestäm dig för att idag ska vara en glad dag. Du har, i alla situationer, ett val. Gör dessa val medvetna och du kommer kunna utvinna så mycket mer glädje ur dem. Bestäm dig för att vara den som får andra att le, inte att andra ska få dig att le. Gör det medvetna valet att ha ett leende på läpparna.
 
* Se allting som en möjlighet att lära dig något nytt. Oavsett vilken situation du hamnar i så kan du lära dig något nytt av den, antingen något du själv vill använda dig av, eller något som du känner att du inte vill använda dig av.
 
*Sätt rimliga mål, utifrån dina förmågor. Du kan inte förändra din bild av dig själv och din omgivning över en natt, låt det ta tid för din hjärna att bygga de nya vägarna. Tidsnog kommer de vara motorvägar och dina gamlatankemönster kommer ha vuxitigen till snåriga skogsstigar du inte kan finna igen.
 
* Avsluta dagen med att skriva ner minst fem saker som gjort dig glad under dagen. På detta vis får du tänka tillbaka och hitta fem bra saker med dagen, men du får också ett fantastisk bok att blicka tillbaka i de stunder när livet känns trist och grått. Känns fem saker osm för mycket, börja med två och utöka det succesivt.
 
Jag hoppas att mina små tips och trix kan hjälpa er. De har i alla fall hjälpt mig otroligt mycket och fått mig att älska min vardag och att verkligen njuta fullt ut av livet.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellen

Vilken fin header du har!

2013-09-01 @ 08:25:15
URL: http://ellennilsson.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0