När tävlingen blir en flykt.

Jag satt och lyssnade på "Alex och Jacob Talkshow" där de diskuterade huruvida det är moraliskt rätt eller ej att tävla med hästar. Som vanligt sattes min tankeverksamhet igång och idag tänkte jag dela med mig av mina tankar kring ett ämne som de snuddade vid. De nämnde att hästar inte vet om att de tävlar, när de är på tävling, i alla fall var det så jag tolkade det som sades. Det är kring detta ämne jag tänker spinna vidare.
 
Jag har många gånger fått höra om ekipage som ridit ut och galopperat, där hästarna börjat tävla och ryttare tappad kontrollen. Jag har själv suttit på Greta när hon börjat tävla med hästarna framför och den enda position jag kunde ha var täten.
 
Tanken som slog mig idag var att om en häst nu inte vet om att den tävlar, om den saknar tävlingsinstinkten, vad beror då denna kapplöpning på? För att komma fram till ett vittigt svar började jag fundera på hur hästarna ursprungligen lever. De är flockdjur och de är flyktdjur, vilket betyder att om en i flocken sätter fart och galopperar iväg, då följer resten av flocken med. Flyr en flockmedlem, så flyr resten av flocken.
 
När jag landat i dessa tankar, så fann insikten där, helt glasklar. Anledningen till den kapplöpning jag upplevt (och många därtill) beror inte på en inneboende tävlingsinstinkt hos hästen, den beror på deras inneboende flyktinstinkt och flockinstinkt. Flocken är deras trygghet och utan den är risken för död otroligt stor, vilket gör det fullt förståligt att mina häst väljer att koppla bort mig och fly med resterande av flocken när vi egentligen vill ha en lugn och trevlig galopp. Det är vi, som ryttare, som själva lockar fram detta beteende och med rätt förståelse kan vi också plocka bort det.
 
(Bildkälla)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0