För mig är naken det rätta.

Det börjar gå mot kallare tider, på vissa platser har till och med snön kommit. Med tanke på detta är täckandet, eller otäckandet av hästar en fråga som är på tapeten. Den stor frågan råder, vad är då min åsikt om det här och hur kommer Greta se ut i vinter?

Greta kommer få gå naken i vinter. Hon kommer få bli fluffig som en isbjörn och öronen kommer få ha stora, fula tofsar. Jajemen, hon ska få vara häst till tusen! Vi har tröttnat på täcken, jag och Greta. För vår del räcker det med täcken under alla årets knottmånader. Kan hon inte få njuta av att vara häst på sommaren, så tycker jag att hon ska få lov att göra det på vintern.
 
Det finns tusentals av studier som visar att en häst klarar sig fint utan täcke, även när temperaturen är på flera minusgrader. Har hästen ständigt tillgång till grovfoder, stor rörelsemöjlighet och står i en bra flock, finns det ingenting som hindrar den från att gå utan täcke.
 
Jag anser att om man tar på sig ansvaret för en häst, då tar man även på sig ansvaret för att den ska må så bra som möjligt, såväl psykiskt som fysiskt. För mig betyder det att min häst får bo i en stor hästflock, ha fri tillgång på grovfoder, stora ytor att röra sig på och kan leva sitt liv utan täcke. Eller, i alla fall utan täcke när kylan kommer.
 
Jag tycker ni borde ta er tiden att läsa denna artikel. Kanske får ni er en tankeställare, vad vet jag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0