Det här skrämmer mig.

När jag i lördags att i publiken till en unghästclinic, då insåg jag hur mycket mitt hästtänk har förändrats. Den kunskap och vision jag idag har med mig, är långt ifrån det jag hade för ett år sedan. Det som jag för ett år sedan ansåg som acceptabelt, ser jag idag som oacceptabelt och mår illa av.
 
Under just unghästclinicen fick vi se en 2,5 åring bli inriden, på en timme. Eller, efter max 30 minuter hade hästen en ryttare på ryggen. Coolt tänker vissa, skrämmande tänkte jag. Det som var mest skrämmande var att när denne 2,5 åring kom in i manegen hade den livfulla och sprulande ögon, när den lämnade manegen en timme senare var den nedstängd, apatisk och blockerad. Det såg ut som att själen hade lämnat kroppen, allt för att överleva. Jag såg, men majoriteten såg en unghäst som lärt sig bära en ryttare.
 
 
(Bild ur annat sammanhang)
 
Jag reagerade på utbildaren från första stund. När han skulle hälsa på hästen, så lyfte han handen och började klia den i pannan på en gång, medan hästen försökte backa undan. Hästen misslyckades med sitt försök att komma därifrån, för att grimskaftet hölls så kort. Nästa steg var att lära hästen att gå framåt och backa. Backandet lärdes in genom att knuffa och puffa på hästen, tills den tog ett steg bakåt. I detta läge lyste det av oförstående kring hästen och en kort stund senare hade den stängt ner helt.
 
Något som fick mig att verkligen fundera var det faktum att hästen inte fick några vilopauser. Den blev ständigt ombedd att göra något och fick aldrig tid att tänka igenom det den precis hade lärt sig, att processera sin nya kunskap, den kunskap som ligger till grund för resten av livet.
 
Vid ett illfälle skulle hästen flytta undan bogen och utbildaren ville att inre fram skulle korsa yttre fram. Hästen förstod inte detta, men fortsatte knuffas runt, runt, runt. När utbildaren stannade upp i en millisekund och sedan bad hästen flytta igen, så korsade hästen benen. Den behövde en paus, för att få en chans att förstå vad som begärdes av den.
 
Jag skulle kunna fortsätta i en evighet om vad jag såg under denna clinic, men väljer att avrunda här. Jag menar inte att jag skulle gjort det bättre själv, jag menar att det måste finnas ett bättre sätt att lära ut på.
 

Kommentarer
Postat av: Evelinn Bladström

Det låter skrämmande. Mer än skrämmande. Vart är världen egentligen på väg? Är det sådär vi ska göra om några år? Rida in hästarna på 30/60 min?

Jag är lite fundersam över varför man tar med sig en helt oinriden unghäst på en clinic och rider in den där. Utan någon som helst paus för hästen.. Nä, jag förstår inte.

Vart var clinicen någon stans? Stockholm? :s

Måste påpeka att din header är väldigt fin. Repgrimma och fux är väldigt snyggt :D
Ha en brabra dag :)

2013-10-18 @ 16:17:57
URL: http://evelinnbladstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0