NLP Practitioner.

Jag fick frågan om vad Certifierad NLP Practitioner är. Jag har fortfarande för lite kunskap för att kunna göra en fullständigt rättvis bekrivning av det, men jag ska göra så gott jag kan.

NLP står för Neuro-Lingvistisk-Programering och handlar kortfattat om:
Hur du tar reda på vad du vill.
Hur du tar dig närmare det du vill uppnå.
Lär dig se tecken på om du kommer närmare, eller längre ifrån, ditt mål.
Gör en förändring för att komma närmare ditt mål.
 
Det är en resa inuti dig själv, en möjlighet att få redskapen till att nå det där du så länge har drömt om, eller för att slå dig fri från en tanke/handlingsbana du fastnat i, eller för att helt enkelt få mer kunskap om hur du kan påverka din kropp, tanke och handling.
 
Inom NLP finns det tre olika "grader".
Den första är Practitioner och den mest grundläggande. Här får man olika verktyg, modeller och kunskap för att nå dels sina egna mål och förändra kommunikationen med både sig själv och sin omgivning. Denna kurs skapar en medvetenhet om hur du kan påverka ditt liv, genom kommunikation, men den ger dig också redskapen för att en eventuell förändring ska ske.
 
Nästa steg är Master Practitioner och här fördjupar du dig i den kunskap då fick i Practitioner kursen, men du utäkar även din kunskap med nya och mer avancerade övningar. Denna del kan egentligen sammanfattas som en fördjupningskurs av Practitioner kursen.
 
Det avslutande steg är Trainer och här får du kunskap om hur du kan lära ut NLP till andra, hur du på bästa sätt bygger upp en kurs och hur du på effektivaste sätt ökar din prestationsförmåga. Trainer utbildningen är Top off the line och efter denna kurs är du berättigad att själv hålla i kurser om NLP.
 
Jag är fascinerad av hur NLP fungerar och det faktum att vi kan styra vår hjärna på ett otroligt sätt. Alla svar finns dolda i oss och NLP är ett fantastiskt verktyg för att komma åt svaren.
Jag har fått uppleva en liten del av denna spännande värld och vill otroligt gärna få mer kunskap om hur NLP verkligen fungerar och hur jag kan använda mig av det i vardagen. För tillfället är det för stort för att jag riktigt ska kunna greppa det, men en dag ska jag stå med mer insikt och kunskap.

Faktan har jag funnit på:
http://www.livingnlp.com/
http://www.nlp.se/
http://www.nordicinstitute.se/

Jag säger inte att jag vet hur du kan förändra ditt liv, valet är helt och hållet ditt.
(Bildkälla)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0