Jag har en så dålig ovana. Eller hur var det?

Jag tycker det är väldigt spännande hur ord är uppbyggda och vad deras "egentliga" betydelse är. Ett ord som jag har funderat väldigt länge och väldigt mycket på är ordet ovana. Jag tycker ofta jag hör, dock inte lika ofta nu som tidigare, folk säga:
"Jag har en så dålig ovana."
 
Det som jag tycker är spännande med ordet ovana är dess innebörd. Vi kan dela upp det i O-vana.
Ordet vana står för något man brukar göra. Man kan ha som vana att tvätta händerna innan man äter mat eller att altid kolla Facebook innan man somnar, alltså någonting som man brukar göra.
 
Vad blir då skillnaden om man lägger till det lilla O'et innan vana? Helt plötsligt får vi ett nytt ord, men en ny betydelse. Vi får ordet Ovana.
 
(Bildkälla)
Vi lämnar ovanan en stund och tar en titt på ordet vän jämfört med ovän och kan då se:
Vän betyder någon du känner och har något gemensamt med.
Ovän är någon du är i konflikt med, alltså en icke vän.
 
Vi kan göra samma jämförelse mellan ordet seriöst/oseriöst.
Seriöst betyder att något ska tas på allvar och visas respekt.
Oseriöst betyder att något är på skämt och är alltså icke seriöst.
 
Det lilla O'et som läggs till i början av ordet blir alltså ett motsägelse till grundordet, eller skulle kunna bytas ut med ordet "icke" Vilket alltså betyder att en ovana är en icke vana. En icke vana är alltså en vana som inte finns.
Min fråga blir då, hur kan något vara en en ovana, då det inte ens existerar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0