De friheter jag tar mig, är de verkligen mina att ta?

För en evighet sedan printade jag ner fem meningar i ett inlägg, med planer om att en dag utveckla och publicera det. Denna en dag, är idag.

Har jag verkligen rätt att anse att mitt sätt att hantera häst är det rätta sättet? Jag ansåg ju att jag gjorde rätt när jag gjorde det som jag nu anser är fel (hänger ni med?)
 
För ett år sedan jobbade jag i ett stall och hanterade häst helt annorlunda, jämfört med hur jag hanterar häst idag. Då skulle hästen göra vad jag bad den om och den skulle göra det nu, gjorde den inte det bestraffade jag. Varför? För det var så jag blev tillsagd att agera och då blev det min verklighet.
Idag strävar jag efter att få hästen att vilja göra det jag ber den om. Om jag alltid lyckas? Verkligen inte! Men jag försöker och det är det jag anser är det vikiga.
 
Min frågan är då, har jag rätt att ta mig friheten och anse att mitt sätt att hantera häst är rätt? I grund och botten handlar jag efter att min häst ska må så bra som möjligt, oavsett om jag hanterar häst som jag gör idag, eller som jag gjorde för ett år sedan. Mina grundtankar är desamma, att ta mig från punkt A till punkt B, men jag har valt olika vägar dit.
 
 
I hästvärlden är vi väldigt duktiga på att se i svart och vitt, antingen gör man rätt, eller så gör man fel. Det finns sällan ett mellanting, ett sätt att mötas på mitten. Många hästmänniskor har svårt att se att någon annan gör "rätt" med sin häst, om den inte gör som man själv gör. Min fråga är då, finns det något rätt eller fel sätt att vara med hästar?
 
Jag utgår från att alla som håller på med hästar, strävar efter att hästen ska må så bra som möjligt. Har jag då rätt att ta mig friheten att anse att de gör fel? Jag kan anse att det finns ett effektivare sätt att agera, eller en annan väg som jag hade valt, men det betyder inte att någon annans sätt att hantera häst är fel. Det kanske går emot min moral, men fel?
 
De friheter du tar dig, är det verkligen dina att ta? Har du verkligen rätt att döma andras sätt att hantera häst och är ditt sätt verkligen det enda rätta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0