"Det här är min zon och jag vill att du lämnar mig."

Jag har igår och idag hållt lektion för en tjej vars ponny klampat rakt över henne och mejat ner sin ägare. När jag lämnade dem i dag följde ponnyn nöjt sin ägare och båda två verkade väldigt trygga med varandra, härligt att se!

Vad jag funderat på under de senaste timmarna är hur vi, som människor, markerar upp var min yta är, respektive var hästen yta är. När en häst klampar in i min zon, markerar jag upp mitt repet att hästen får backa undan, i alla fall om den kommer oinbjuden. Genom att svinga med repet visar jag för hästen att den är för nära och bör backa undan, annars kommer repet träffa den, sedan är det upp till hästen om den packar undan, eller råkar få en släng av repet.
 
Stallägaren, där tjejen står uppstallad, visade att när en häst klampar in i hennes zon, flyttar hon undan hästen genom att trycka bort den med sin kropp. Detta har satt griller i mitt huvud, då mitt inre sa mig att detta inte var rätt för mig. Varför kunde jag inte sätta ord på, inte där och då. Nu har tankarna klarnat.

Anledningen till att jag använder repet är för att om jag klampar rakt in i hästens zon, så respekterar jag inte dess utrymme, hur kan jag då kräva att hästen ska respektera mitt? Mitt mål är att min häst ska få ha kvar sin egen vilja och tänka själv. Jag vill att den ska respektera mig, för att jag är värdig dess respekt. Om jag då klampar in i hästens utrymme, utan tillåtelse, hur kan jag då förvänta mig att få respekt tillbaka?
 
 

Hur gör ni för att markera upp var er zon är när hästen blir för närgången?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0