Del 3, NH - för mig?

I Del 1 och Del 2 av denna följetången har ni fått reda på min bild av NH, samt definitionen av NH. Denna gången ska jag spinna vidare på mitt sätt ha agera kring hästar.
 
När jag är kring hästar gör jag mitt bästa för att möta dem där de är, i deras natur. Med en häst kan jag ju inte använda människorspråk, hur gör jag då för att kommunicera? Jag får använda mitt kroppsspråk! Genom kroppen får jag utstråla att det är roligt att ses, att jag vill umgås och att det är dags för lite träning. Det är också genom mitt kroppsspråk som jag visar var mitt utrymme är och när hästen blir för påträngande. Det är något som från början är mindre lätt, men med träning går det bättre.

Anser jag att jag jobbar enligt NH-tänket? Ja, jo det får jag väl medge att jag gör. Jag strävar efter att förstå hästar och att kunna umgås med hästar på ett så trivsamt sätt som möjligt, för alla inblandade parter. MItt mål inom hästvärlden är att de hästar jag träffar, ska lämna mig med mer självförtroende och en gnutta mer glädje i blicken. Jag vill att de hästar jag möter förstår vad jag ber om, för att vi snackar ett snarlikt språk. För att nå dessa mål, så tänker jag i NH.banorna. Jag tänker enligt NH, för att verkligen få en inblick i varför hästen tycker, tänker och känner som den gör.

Trots att min första tanke i NH.djungeln är små tjejer som bara vill utföra coola saker med sin häst, utan att förstå vad "allt coolt" grundar sig i, så måste jag medge att jag utövar NH i hästvärlden. För jag vill ha en djupare förståelse för hästarna och jag vill vara en trygghet för den häst jag träffar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0