Del 2, NH - för mig?

I denna följetång går jag igenom NH och låter er få veta vad det är för mig. Första delen kan ni läsa här.
 
Wikipedia lyder definitionen av NH såhär:
"Natural Horsemanship (ofta förkortat NH) är engelska och betyder ordagrant ungefär naturligt handhavande av hästar. Det är en skolbildning och en lära om hur man kan arbeta med hästar. Enligt utövarna sker det på ett mer naturligt sätt genom att ryttaren utbildas i hur hästar beter sig och tänker.
Läran går ut på att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk.Natural Horsemanship bygger på begreppet horsemanship där man lär sig att förstå hästen på ett djupare plan, exempelvis hur hästen ser saker och ting och hur de uppfattar omvärlden"

För mig är NH i första hand att förstå hästar, varför de agerar som de gör och vilka deras naturliga reaktioner är. För mig handlar det om att förstå hästens natur, i alla fall så mycket av det som är möjligt. Jag vill veta varför en häst kan vara svår att lasta, att en häst är svårlastad är vanligt, det är dock mer ovanligt att människor tänker på varför. Jag vill veta varför hästen skyndar iväg när man suttit upp, inte bara att den gör det. För mig är NH att ta reda på anledningen bakom hästens tankar och agerande, att förstå hur jag kan påverka hästen genom dess natur och språk.

Efter att ha läst Wikipedias definition av NH, anser jag att min definiton passar väl in med sista meningen i citatet ovan:
"Natural Horsemanship bygger på begreppet horsemanship där man lär sig att förstå hästen på ett djupare plan, exempelvis hur hästen ser saker och ting och hur de uppfattar omvärlden"
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0