Att lära känna sin kropp.

Jag är fascinerad över vilken kroppskontroll det krävs som ryttare! Att kroppskontroll krävs, det är för mig ingen nyhet, men hur stor skillnad det gör har jag inte tänkt på innan.

Just nu rider jag en ponny, åt min kompis som brutit benet. Ponnyn jag sitter på är otroligt känslig för vikthjälperna och sitsens inverkan, vilket blir en utmaning men samtidigt otroligt givande för min del. För varje pass som går hittar jag lite fler knappar, men framför allt lär jag känna min kropp lite mer.
Sedan tidigare vet jag att jag inte har riktigt koll på min högersida, men det är först nu jag insett hur lite koll jag har. I vänstervarv blir ponnyn jättefin och jag kan korrigera henne som jag önskar, men i höger blir det pannkaka. Varför? Svaret är superenkelt, för att jag med min sist skickar över henne i vänstervarv och spärrar henne från att göra bra ifrån sig i höger. Det är spännande hur tydligt jag märker det och det är mer spännande att jobba med det, för att lossa min högersida och få kontrollg på den. Jisses vad jag njuter!
 

Har ni ett varv ni har svårare att rida i? Om ni har det, hur jobbar ni med det när ni inte sitter till häst?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0