Språkpolisen tar ton.

Något jag har funderat på, länge, är hur människor använder sig av ordet man, när det borde vara ordet jag.
Efter att ha försökt finna en definition av ordet man, men misslyckats, gör jag min egen bedömning. För mig syftar ordet man tillbaka på något som gäller alla i en grupp av människor. För att förtydliga:
"Som människa måste man andas för att kunna leva."
"I skolan har man lunchrast."
I första exemplet syftar ordet man tillbaka på alla människor, medan ordet man i det andra exemplet syftar på de som går i skolan, alltså en specifik grupp av människor.
 
Ordet jag syftar tillbaka på mig själv, alltså inte på en grupp av människor. Ett exempel, för att även här förtydliga:
"Jag blir trött om jag lägger mig sent."
Skulle jag i detta fallet sagt:
"Man blir trött om man lägger sig sent." så syftar jag på hela mänskligheten, att det är något som gäller för alla.
 
För att sammanfatta mina tankar, ordet man syftar tillbaka på en specifik grupp av människor medan jag syftar tillbaka på mig själv. Det är precis så lätt det är, så länge du talar om något som handlar om dig själv använder du ordet Jag, syftar du på en specifik grupp av människor kan du använda ordet Man. That's it.

Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren

sv; försöker släppa prestationsångesten MEN det är inte lätt, inte när man är perfektionist..

2013-07-03 @ 20:23:57
URL: http://satilaryttaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0