Början på något nytt.

Jag och Greta jobbar med en helt ny fas nu. Jag håller på att lära mig att läsa henne så mycket bättre! Jag vill lära mig att gå in i hagen och på en gång kunna se vilket humör hon är på, för att utifrån det kunna forma ett träningspass. Detta är något som är nytt för mig, då jag ännu tycker det är mindre lätt. Jag vet att med tid kommer jag lära känna ett helt nytt plan av Greta och hon kommer våga visa mig fler sidor. Det här är så spännande!
 
Hur gör jag då för att lära mig? Jag stannar upp, tar ett steg tillbaka och ser hur Greta reagerar. Vänder hon bort huvudet när jag kommer? Ja, det gör hon i många fall. Okej, då är det ett tecken på att hon inte vill ha mig nära, eller att jag kommer inklampandes på hennes yta.
Hur kan jag förändra det? Jag stannar upp och backar, ändrar min position, min energi och mitt humör. Jag funderar över vad vi gjorde igår. Gjorde jag något som inte visade henne respekt? Klampade jag in i hennes sfär då och bevisade jag att jag inte var att lita på då? Eller är det så att Greta idag är trött och inte vill göra någonting? Hon kanske vill vara kvar i hagen och bara vila?

Igår låg Greta och sov när jag kom. I vanliga fall hade jag klampat fram och satt mig nära henne, vilket jag innerst inne vet att hon ogillar. Greta vill ha sitt utrymme, annars stänger hon ner. Så, igår gick jag fram till flocken som vaktade, hälsade på dem och satte mig ungefär fyra meter ifrån Greta. resultat; Greta låg kvar och sov och en stund senare la sig häst nummer två för att sova.
 
 
Hur väl läser ni av era hästar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0