Du ansvarar för din kommunikation, ditt beteende och dina upplevelser!

Igår var jag på en föreläsning om NLP, med Lisbeth Johnson Börjesson. Det första jag vill säga;
Får ni en möjlighet att gå på en sådan föreläsning, ta den! Ni kommer komma därifrån med insikter om er själv, om världen, om människan och framför allt om livet. Riktigt givande och intressant!
 
Jag har inatt drömt om föreläsning och vaknat med Lisbeths ord ringande i öronen. Med andra ord, det här var precis vad jag behövde. Helt plötsligt vet jag med säkerhet att jag kommer klara vad jag än tar på mig, bara jag själv sätter gränserna och allt handlar om hur jag kommunicerar med mig själv.
 
Vad jag egentligen hade tänkt att säga med detta inlägg är att jag numer har strukit några ord i mitt vokabulär. Ord vars innebörd jag inte trivs med, då de hindrar mig istället för att pusha mig. Nedan följer orden och en kort beskrivning om varför just de ord fått försvinna och vad jag "ersatt" det med.
 
Problem - Hädanefter finns det inga problem, det finns bara utmaningar. För, ett problem är i mina öron något negativt och något som är svårt att genomföra, medan en utmaning är något där man utvecklas och lär sig.
 
Svårt - Ordet Svårt stänger ner förmågan att göra det vi tänkt oss. T.ex "Det är svårt att köra bil" och helst plöstligt kommer du inte kunna köra bil. Istället finns det inget som är svårt, men det är inte så lätt, ännu. För, tids nog blir det lätt. Inget kan vara svårt, det kan bara vara mindre lätt.
 
Måste - Ordet måste tar bort vår rätt till egen vilja. Med ett måste finns det inga valmöjligheter och ett motstånd uppstår. Hädan efter finns det bara val. T.ex Jag väljer att ha kvar Greta, då väljer jag också att jobba. Eller, jag väljer att inte jobba, då väljer jag också bort Greta. Förstår ni?
 
Försöka - Ordet försöka skapar motstånd hos oss och vi kan inte genomföra något fullt ut. Om vi försöker fatta galopp, då kommer vi bara öka traven. För vi ska ju bara försöka, vi ska inte fatta. Om vi istället Gör vårt bästa för att fatta galopp, då kan vi lyckas. Så, hädan efter kommer jag aldrig försöka med något, jag ska alltid göra mitt bästa!
 
Misslyckas - Ett av de värsta ord! Det finns inga misslyckanden, det finns bara chanser att lära sig! Ett misslyckande gör man lätt om, men med en lärdom så, lär du dig hur du inte bör göra.
 
I mitt block finns det mycket, mycket mer lärdom och spännande kunskap. Jag ska ta mig tiden och läsa igenom det, le och känna efter. För jag vet att genom det här kommer jag kunna hitta massa energi och styrka. Power-känsla deluxe!
 
 
(Bildkälla)
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Du är så himla klok! Dina inlägg ger mig alltid en tankeställare och ger mig framförallt styrka. Nu när börjar min lastbilsutbildning så ska jag tänka på det här. Jag ska göra mitt bästa för att klara av utmaningen och inget annat :)

2013-02-02 @ 10:54:06
URL: http://Teambockaberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0