1 år med Greta - Del 5

I December kom snön och vi busade mycket på gårdsplanen, fortfarande bara markträning. Jag spenderade också en del tid i hagen, där jag bara var och umgicks med Greta och resten av gänget.
Att umgås med Greta, utan några måste och krav, är något av det härligaste jag vet. Jag får se hur hon är i sin flock, hur hon agerar och hennes sätt att använda kroppspråket. Det är ett fantastiskt sätt att komma henne ännu lite närmre.
Hanna följde med och lekte med kameran. Detta är ett av våra sämre träningspass, men alla måste vi ha dem.
Jag vet att efter detta passat åkte jag hem, slösurfade på nätet och kom över en bild om RBI. Mina tårar började rinna, då texten var en exakt kopia av Greta. Tack vare den bilden/texten tog jag och greta ett steg framåt i vår utveckling.
I januari kom ett par snöfria dagar, det kändes som vår och vi tog tillvara på de möjligheter som kom.
Jag befäste "Backa" med halsring och Greta fattade snabbt. Vi började också jobba med pallen, den pall vi använt vid uppsittning. Första gången jag stod på den kom Greta bara fram med huvudet, ett par dagar senare stod hon så jag hade kunnat sitta upp, men jag valde att vänta. En dag kommer hon be mig sitta upp och då vet jag att jag förtjänar det!
Snön hittade tillbaka till oss och jag blev lite halvledsen, innan jag insåg vilka fördelar det gav oss! Efter en koll med Marita var det klart, jag fick lov att använda mig av ena sommarhagen för lek.
Jag och greta började nosa på "Circling game" och varvbyten. Jisses vilken fart greta fick under hovarna, hon bockade, studsade, frustade och levde loppan. Jag hade inte mycket att säga till om i andra änden av repet, med roligt hade fröken Fux. Nu har vi fått lite mer ordning på kalaset, men roligt har vi fortfarande. :)
I slutet av Januari gjorde jag något jag aldrig vågat ett år tidigare. Jag gav mig på och verkade Gretas hovar. Hon gick utan skor igen och mina pengar ärckte inte till för att ta ut någon utbildad för att göra det, så jag grävde ner mig i allt som gick att komma över i kunskap. Både jag och Greta skötte oss och hovarna blev fixade. Greta var så duktig och hade ett otroligt tålamod med mig, vilket gjorde mig så, så stolr över henne!
 
Del sex landar snart hos er, spännande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0