Golden Gate W, den skadade men friska hästen?

Golden Gate W, fyra år gammal, slår runt med sin ryttare, knäcker bommen på sadeln.
Golden Gate W, fem år gammal, skada i korset, samt i ett bakknä. Två veterinärer, olika utlåtanden.
Golden Gate W, sex år gammal, skär sig illa på betet i Skåne och lappas ihop på hemmaplan i Alingsås.
Golden Gate W, sju år gammal, blir funnen av en vilsen själ.
Golden Gate W, åtta år gammal, samma vilsna själ, som nu funnit hem, köper loss sin älskade vän.
(Jag kan ha fel på åldern, men det är i alla fall rätt ordningsföljd.)

Vad är det egentligen som min olycksfågel varit med om, hur kan hon vara så skadad, men ändå frisk. Finns det en skada i korset, i bakknät? Eller är hon en frisk häst, som kan prestera?
 
Det finns ett faktum jag aldrig kommer komma ifrån, röntgenplåtarna visar en förändring i Gretas kors, en förändring som lättast kan jämföras med artros. Detta är ett faktum jag aldrig kan blunda helt för, men det är inget som styr oss. Vad som finns i bakknät, det har jag ingen aning om. Jag har valt att inte läsa journalerna, för vad spelar det för roll vad veterinärerna sa för tre år sedan, jag äger ju henne idag.
 
Så, hur är hennes kropp i dagsläget? Just nu är den som en sommarrund häst, som ätit för mycket och fått för lite motion. Märks hennes skada? Nej, inte för tillfället. Just nu är hon som vilken frisk häst som helst. Vi var iväg och löshoppade i tisdags, visst blev det korsgalopp när Greta var för ivrig, men om det beror på korset, muskelfattigdom eller liknande, det vet vi inte. Så länge Greta gör sin uppgift med glädje, då kommer hon betraktas som fullt frisk. Just nu, just idag, så är hon en frisk häst, men en frisk häst som aldrig kommer prestera på de stora banorna. För, den typ av ridning och press håller hon inte för, varken fysiskt eller psykiskt.
 

Finaste Greta, innan vår resa tagit fart på allvar.
 

Kommentarer
Postat av: Jeanette Johansson

Lena Johansson på Stilla 0322-194 93 masserar hästar och har bra känsla för hur man ska träna vid skador. Så om du blir villrådig någon gång eller vill ha någon annans öga och händer, rekommenderar jag henne varmt. Hon har masserat bort hälta på Diljá på en enda gång och även hittat orsaken.

2013-08-27 @ 17:12:36
URL: http://jeanettehv.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0