Mitt stalliv.

Hur ser mitt hästliv ut egentligen? För, det är sällan ni får läsa om hur jag stod och mockade, fixade höpåsar eller liknande. Hur kommer det sig? Svaret är simpelt, jag varken mockar, fixar höpåsar, sopar, släpper ut, ger lunch eller något liknande. Varför? Jo, för i konceptet fodervärd till Greta valde jag uppstallning på Sotlanda Gård, då var det helinackordering som var alternativet. Jag tänkte ge min syn på fördelar och nackdelar i att vara helinackorderad.
 
Fördelar:
+ Jag behöver inte tänka på mockning.
+ Jag slipper inköp av strö, krafftfoder och grovfoder.
+ Jag kan lägga min energi på Greta, istället för stallfix.
+ Jag sparar otroligt mycket tid.
+ Ska jag åka bort, som kommande vecka, då behöver jag inte fixa någon annan som tar stallet åt mig.
+ Jag kan komma till stallet efter insläpp och veta att Gretas box är mockad.
 
Nackdelar:
- Jag kan inte välja strö själv.
- Ibland är jag i stort behov av att mocka, men har inte möjligheten för det är redan gjort.
 
 
Fler nackdelar kommer jag inte på just nu, utan fördelarna är övervägande. En nackdel skulle kunna vara att jag inte får välja kraftfoder själv, men saken är den att vill jag byta foder är det fritt fram. t.ex så ger jag Greta dynavena på morgonen och så får hon betfor och havre, som de andra hästarna, vid insläpp.
 
En till fördel är att jag har så gott som fri tillgång till transporten. Jag och Marita lever på tjänster och gentjänster. Jag tar stallet när hon är borta vissa helger och hon lånar ut transporten vid behov. Ja, jag har hamnat i ett stall där jag trivs väldigt väl. Kanske för att jag så gott som alltid är ensam och tycker det är skönt, som den ensamvarg jag är.
 
Hur se ni på helinackordering? Bra eller dåligt? Motivera gärna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0