Ridning och träning.

Jag har haft rutan för Nytt inlägg uppe i en evighet, jag hade en bra idé om vad jag ville skriva, men det rann iväg. Vi snappar upp ett nytt ämne och väljer:
Träning i förhållande till ridning.

Som ryttare är det viktigt att ha en stark sits, kunna påverka hästen via små vikthjälper och det kräver en enorm kroppskontroll. Det krävs också en bra kondition, för att orka ett hårt pass. Det krävs styrka, muskler och självdisciplin, men framför allt motivation.

Hur kan man då, utan häst, träna upp allt detta? Jag har länge funderat på gymmet, men aldrig fått tummen ur, fram tills idag. Bredvid mig ligger ett gymkort, som ska stärka mig i min ridning. Min fokus kommer till att börja med ligga på kondition och lårmuskulaturen, i första hand insidan. Mitt val faller på dessa områden då det är här mina största svagheter ligger.
Hur ska jag då träna detta? Jag kommer cykla eller springa på löpband och använda mig av gymmets utrustning. Självklart hoppas jag det kan ge resultat, som visar sig i ridningen.

Det är många ryttare som glömmer vikten i att faktiskt träna. Visst ger det träning att vara i stallet. Vi mockar, bär vatten, höpåsar, leder hästar och rör oss en heldel och självklart rider vi. Dock glömmer vi ofta, våra svagheter. Dessa svagheter påminns vi av de gånger vi rider för en bra tränare, som påpekar just våra svagheter. När vi väl sitter och rider själva kan det vara svårt att komma ihåg känslan från träningen, minnas precis allt tränaren sa till oss och vi får då inte jobbat upp de muskler vi behöver för att kunna bli starkare i ridningen. Då är gym ett bra kompliment. Här kan vi träna upp våra svagare muskler, utan häst. Vi kan bli arga, frustrerade och irriterade, utan att det påverkar någon annan än oss själva.

Glöm inte, ridning är mer än bara sitta på hästryggen, det är att ta hand om sin egen kropp för att kunna ta hand om hästens.!


Kommentarer
Postat av: Linda London Blondie BÄST <3

hur mkt kostar gymkort?? har fan tänkt börja gymma oxå :D

2011-01-10 @ 15:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0