"Och mjukna i handen!"

Hur många gånger har man inte ridit för en tränare och fått höra just dem orden "och mjukna i handen" eller det klassiska: "Rid inte med så mycket hand!"

Alla drömmar vi väl om att kunna rida med så lite hand som möjligt, aldrig sitta och tjuvhålla i hästens mun och kunna sakta av utan att dra i hästen mun. I alla fall jag drömmer om detta, för jag vill verkligen rida och inte åka häst!

När jag var liten och alltid läste MinHäst, vilket jag fortfarande gör ibland, fanns ofta tips på hur man kunde få en mjuk hand. Ett exempel var att fylla en svamp med vatten och krama den precis så mycket att en, endast en, droppe vatten droppa ur. Eller så kunde man binda snören i en stol, som tyglar och med hjälp av "tyglarna" vicka stolen bakåt och balansera den precis så mycket att den inte välte baklänges.
Toppenbra förslag tyckte jag då, idag kan jag inte hålla med. Om ridningen vore så enkel som det framstod när jag läste texterna!

Hur många gånger har man inte tyckt att hästan går bra, kommit på sig själv med att tjuvhålla i tygeln, släppt efter och vips blev hästen tre meter lång och går i speed 3000? Kanske är jag ensam om problemet, i sånna fall säger jag grattis till alla er andra! Hur många gånger har man inte då tagit ett smygtag i tyglarna igen, för då går ju hästen i alla fall lugnt.

I ett sånt läge, precis som ovan, glömmer vi det viktigaste. Vi glömmer ridningen, vi glömmer sitsen! Det spelar ingen roll hur mjuk hand du än har, om du inte kan jobba hästen med hjälp av benen. Det är med benen du ska rida din häst, det är där du ska ha träningsvärk, där och i magen. Inte i armarna. för att du fått kämpa och dra i din häst. Du kan inte få en mjuk, följsam och lätt hand så länge du inte har en stark sits!

Det spelar ingen roll hur många Min Häst med fantastiska tips du läser, om du inte jobbar upp styrkan i din sits. Om du inte kan genoomföra en halvhalt med sitsen, som hästen lyssnar på, kommer du aldrig kunna rida med en mjuk hand, utan att tjuvhålla hästen.

Det är mycket prat om en mjuk hand, men en mjuk hand uppnås genom en stark sits, som man framför allt vet hur man ska använda sig av! Du måste kunna dig själv, känna din kropp och varje muskel, för att kunna påverka hästen, utan tyglar.




bild här ifrån!


Kommentarer
Postat av: Evelina

Fint foto BTW:D

- Aha, hur såg den ut då ochad vart han för ras?

2010-09-22 @ 22:29:38
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: Malin

Härlig bild!

2010-09-23 @ 16:56:45
URL: http://malinottenback.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0