Natural Horsemanship.

Jag har länge tänkt skriva ett inlägg om NH, men aldrig riktigt kommit till skott.

NH har blivit riktigt stort inom hästvärlden idag, i alla fall i den yngre generationen, i min generation. Jag kan inte låta bli att ställa mig frågan; "Hur många utför verkligen NH och hur många låtsas?"

Jag minns när jag håll på uppe på Nygård, då jag var helt inriktiad på NH! Det var det som funkade för mig och Aladdin, för mig och Galax och det blev även det som knöt mig hårt till Inca något år senare. Men, idag kan jag säga att jag höll aldrig på med NH, jag öppnade bara upp mig för hästarna, tog emot dem och visade mig själv för dem. Jag knöt ett band, av vänskap.

Jag ser folk i min omgivning som håller på med NH och jag avundas dem. För jag vet vilket tålamod som ligger bakom en stark relation med sin häst. Vilket jobb som ligger bakom ett hårt knutet vänkapsband. Jag ser också folk i min närhet som inte håller på med NH, men som trots det har ett otroligt starkt band med sina hästar, som har ett hårt band av vänskap.

Frågan är då, vilket är det bandet beror på? Är det verkligen miraklet NH, eller är det sunt hästmanskap? Är det kunskapen om att sköta ne häst, på alla sätt det innebär.

För mig är det ingen lätt fråga, men jag kan utan att tveka säga att jag ser upp till alla som håller på med NH, om är villiga att öppna upp sig inör sin häst. Som lever den dröm jag en gång drömde och fortfarande drömmer.
Jag kan också säga att jag utan att tveka ser upp till de som knutit ett band till sin häst, utan NH. Som gjort det på sitt eget vis och som har en annan typ av kunskap.

För mig är NH bara förmågan att knyta ett band till sin häst, ett band av vänskap. Men, för mig måste inte det bandet knytas av just NH och alla olika saker NH står för. Knyt ett band till din häst, ett band av vänskap, men gör inte som andra gör, bara för att inte skilja er från mängden. Men, vilket sätt du än väljer, se till att du kan stå för det och förklara varför du gör som du gör!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0