När två världar möts

Eftersom Rebecka har så mycket annat för sig denna veckan, så tänkte jag ta mig friheten att gästblogga ett inlägg här. Då jag blir omnämnd lite då och då här i bloggen, så tänkte jag att det kanske är på tiden att jag presenterar mig och mina hästar.

Mari heter jag, är 19 år och bor i södra Skåne. Jag pluggar just nu svenska, engelska och projektarbete med målet inställt på högskolan hösten 2011. På min fritid så ägnar jag mycket tid åt mina Shetland Sheepdogs och tränar agility. I hästvärlden så rider jag inte så mycket, utan jag gillar snarare allt runt om kring hästeriet. Jag har just nu en idé om att försöka praktisera klickerträning och agility även på hästarna, så får vi väl se var det hela slutar.

Rebecka och jag lärde känna varandra i april 2009 och sedan dess har vi varit riktigt tajta. Det går inte en dag utan att vi hörs av, och jag minns inte hur vardagen var utan henne. Egentligen så lever vi i två skilda världar, men ändå lyckas vi på något sätt kompletera varandra himla bra. Hur vi lärde känna varann? Jo, det var så att vi båda hade hästar från Stureri Sjöhus och båda var efter Peace On Earth. Eva Sjöhus vet ni ju redan om att Rebeckas häst hette, och min häst hette Ina Sjöhus.

Det visade sig att våra hästar var väldigt lika varandra, lite till utseendet men framförallt till sättet. Jag har många gånger försökt förklara Inas personlighet, men det går verkligen inte att beskriva en Sjöhusare efter Earth, för dom är så himla personliga och måste helt enkelt upplevas för att förstå deras både bra och mindre bra sidor. Ina och Pärlan förde alltså mig och Rebecka samman, och nu när ingen av oss har kvar våra Sjöhusare (Ina drabbades av kraftig kolik i januari och fick somna in, och Pärlans historia vet ni ju) så står vi ändå kvar vi varandras sidor.

Idag så står det tre hästar i mitt stall, varav två är mina egna och den tredje har jag på låns. Nedan följer en presentation av alla tre hästarna:

Ruste (Rusty Nail) är en 13 årig, mörkbrun vallack som är en fd. travare. Ruste är världens mysigaste och han älskar att bli ompysslad. Han gillar att ridas på lugna rundor där han får tid och möjglihet att spana in omgivningen ordentligt, samtidigt som han, när man vill, kan vara riktigt pigg och gärna ta några snabba gallopper.

Dockan (Stings Greta) är hästen jag har på låns, och det har jag haft sedan Ina gick bort i januari. Dockan är ett 2 årig, svart shettissto som är ja...en riktig shettis! Dockan hitar gärna på massor av bus och vi har haft några pratstunder om vem det är som bestämmer. Nu så gillar hon att mysa, men gärna på hennes villkor. I övrigt så är hon en himla trevlig, rolig och pigg kravat som ska bli parhäst i körningen hos sina ägare.

Hälge (Skäckagårdens Hälge Dirksson) är då min andra egna häst. Han är en fuxfärgad shettishingst (ska kastreras så småningom) på 6 månader, som inte har bott här mer än några veckor. Hälge är halvbror (samma mamma) till Dockan och visst märks likheterna! Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, men hittills så har Hälge visat att han är väldigt framåt, pigg och envis, vilket är några egenskaper som jag gillar starkt! Planerna med Hälge är väl först och främst att bygga en stabil och bra grund, som utspelar sig i en häst som känner sig trygg i alla lägen. Därefter väntar förhoppningsvis agility och eventuellt körning för honom.


/Mari

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0