Form på hästen, under ridning.

Fick frågan i en kommentar om vad jag anser är en bra form.

Jag anser att en bra form, för hästen, är när den trampar under sig och bär upp ryttare med hjälp av bakbenen och höjer ryggen. Den ska gå balanserat och avslappnat, med ett bra påskjut bakifrån.
Jag försöker jobba ner Pärlan i en lång och låg form, då hon är mest avslappnad i den, får rena gångarter och lyssnar bättre på sitsen.

Sen har säkert andra olika åsikter om vad en bra form är för hästen, men som sagt. Det är är min åsikt och den form jag strävar efter.

Det här med form på hästar är svårt, just för att många tycker olika och rider på olika sätt. Det är svårt att jobba en häst till en bra form, där den använder kroppen på ett "bra och skonsamt" sätt. Hur man tar sig till den formen varierar oändligt mycket, lika mycket som det finns ryttare.

En ryttare sa en gång. "Man strävar efter att få hästen i form, men det här är också en form."
Kan då tilläga att hästen sprang med huvudet bland stjärnorna och var allmänt spänd, då det var tävling och hästen inte var jättegammal.

Ryttare hade självklart rätt. Han red hästen i en form, men kanske inte i den form han eftersträvade, kanske inte i den bästa formen för hästen, kanske inte den skoningsammaste formen, men trots allt var det en form.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Så mysig blogg!

2010-05-17 @ 08:05:01
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0