Att rida för tränare.

Jag tänke ta upp ämnet Tränare.
Det är många som inte rider för tränare, för om man bara luffsar runt i skogen behöver man inte det. Jag ansåg lite så, samtidigt som jag gärna ville börja träna. För att få en chans att utvecklas.

Jag har ridit för Sussie, den tränare som jag alltid har drömt, vid tre tillfällen nu. Under dessa tre tillfällen har jag och Pärlan utvecklats något enormt! Vi har gått från två varelser som kämpat emot varandra i varenda steg, som oftast kom tillbaka förbannad till stallet, till ett par som samarbetar, utvecklas och kommer tillbaka till stallet nöjd med vad vi åstadkommit.

Jag trodde inte att en tränare kunde göra så stor skillnad, men det gör det. Att ha någon att bolla tankar, idéer och försök med. Någon som kan det den gör, som kan stötta, hjälpa till och ge tips. Någon att luta sig emot om det någon dag inte funkar. Man behöver det som hästmänniska, speciellt som tonåring och hästmänniska.

Jag vet folk, som aldrig skulle kunna tönka tanken att rida för tränare, för att då måste man erkänna att man inte kan. Det är fel, för både häst och ryttare, att inte ta hjälp om man känner att det behövs. En tränare finns för att hjälpa dig, inte peka ut och trycka ner dig. Det finns vissa saker att tänka på när du väljer tränare:
- Du ska trivas med tränaren.
- Hästen ska trivas med tränaren.
- Tränaren ska se, hjälpa till och ha fokus på dig och hästen under träningen.
- Du ska kunna bolla idéer och tankar med tränaren.
- Du ska få den hjälp du behöver, oavsett mål med din ridning
- Men framför allt, ni ska funka ihop som personer.!

Jag kan säga, att skaffa en tränare är det bästa beslut jag och Pärlan har gjort!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0