Skrabbelucker.

När jag var liten fick vi ofta Skrabbelucker hos Eva, min dagmamma. Jag kan fortfarande idag minnas hur glada vi blev när det var Skrebbeluck dags, eller Skrämmelucker som vi kallade dem.

Jag står just nu och fixar Skrabbelucker och tänker äta det samtidigt som jag sitter och läser, mysigt!

Recept på Skrabbelucker

1 ägg
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2dl mjölk

Först smälter man lite smör eller margarin i en stekpanna på medelvärme.
Man vispar upp ägg & socker, rör sedan ner vetemjölet och bakpulvret som siktas tillsammans i, och tills sist röres mjölken ner. Det röres tills man får en fin smet.

Sedan tar man en matsked smet och lägger i stekpannan och vänder skrabbelucken när den har fått färg, men man ska försöka få den lite geggig i mitten för då blir den godast.

Vill man få det extra sött och gott rullar man skrabbelucken i strösocker medan de är varma. Bör ätas direkt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0