Boktips: Hon går genom tavlar, ur ut bilden.

Denna veckan tänkte jag tipsa om en annorlunda bok, som kanske inte alla känner till.
Hon går genom tavlar, ut ur bilden av Johanna Nilsson.

Handling: Hanna är tio år och ska precis börja skolan, men inget är som det brukar vara. Hennes bästis Karin har börjat umgs med de andra tjejerna och Hanna blir ensam kvar. Här början er ny tid för Hanna, en tid av rädlsa. Hon tvingas gömma sig på rasterna, för att inte bli slagen, mulad, dränkt i toastole eller retad.
Vi får också lära könna en äldre Hanna, som är inlagd på ett sjukhus, då hon otaliga gånger försökt ta livet av sig. Hon fann trygghten i rakbladen som yngre, när livet i skolan blev för jobbigt.
Kommer hon orka ta sig ur allt, det låter jag er ta reda på själv.

Omdöme: Jag är förälskad i boken, den har varit min trygghet under flera, flera år. Den har burit min smärta, min rädsla, min lust att ge upp. Men, den har också gett mig hopp, hopp om att livet kan bli bättre att man kan överleva, ett tag i alla fall.
Det är en djup bok, som går att diskutera. Den tar upp ämnen som många människor vill blunda för. Frågar någon mig borde det vara en bok alla i skolan tvingas läsa!
Betyg: 5/5


En toppenbok, men som även kan vara farlig att läsa..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0