Övningar.

Här kommer det utlovade inlägget med övningar vi gjorde på träningen i onsdags :)



Vi började med travbommar på kortsidan. Det var ca. 6 meter mellan bommarna. Svårigheten här var att rida en så fyrkanting väg som möjligt. Att verkligen rida rakt fram föra, mellan och efter hindret. Min och Pärlans svårighet från början var att hon skulle hålla sig lugn, så vi fick bryta av till skritt mellan bommarnao ch skritta över sista. Övningen gjordes också i galopp av de andra, då med två galoppsprång mellan bommarna. Jag och Pärlan fortsatte med trav.
Bommarna låg ca. 3 meter innanför spåret på kortsidan, så det gick även att svänga mot spåret, om ni fattar? Övningen gjordes åt båda håll.


Till övning två hade bommarna flyttats ihop och höjts upp, så vi hade en oxer att hoppa över. Här gällde det fortfarande att rida på ett så fyrkantigt spår som möjligt, så vi fick fortsätta jobba med att komma rak mot, över och efter. De som inte kom rakt efter fick svänga mot kortsidan. Övningen går utan problem att göra i både trav och galopp och görs åt båda hållen.


Övning tre började med att komma mot ett räcke som hoppas ut mot hörnet, sedan göra samma sak, fast i andra varvet och mot andra hörnet. Där var det ett gult plank som hoppades ut mot hörnet. Här var det också fokus på vägen, att komma rakt efteråt och verkligen hålla ut.
Jag gjorde mina missar med att inte se vägen så ordentligt som jag borde och missade ofta att verkligen rida enda fram till hindret, men övningen var verkligen bra, då man fick tänka och rida en hel del.


Fjärde och näst sista övningen för min och Pärlans del började på samma vis som trean, men efter det gula planket la vi också in en oxer. Vi la ner den till en kryssoxer för Pärlan vägrade första gången på den, då den var ganska hög och bred tyckte hon.
Här var det fokus på ridninen mellan hindrena och även vägen.


Sista övningen blev en liten bana på tre hinder, med sex språng totalt som Sussie satte ihop under tiden som jag red. Det började med räcket hoppandes ut mot hörnet, sedan det gula planket. Efter planket hoppade vi kryssoxern och ut på fyrkantsspåret. Hoppa räcket, ut ur hörnet, ner till gula planket och sen upp på kryssoxern igen.

Alla övningar går att göra i såväl trav osm galopp, helt beroende på hästens utbildningsnivå. Det var väldigt mycket fokus på väg och att kunna rida hästen mellan hindrena också. Det var inga jättehöjder, jag frågade aldrig om höjd och vill inte veta heller. Sussie la fokusen på att kunna rida ett "dressyrpass", med ett hinder som bara råkar komma ivägen. Alltså, det skulle inte vara någon stor grej för hästarna att bara skutta över :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0